Пренатальний етап формування сексуальності: від моменту зачаття до народження

 

Пренатальний етап формування сексуальності: від моменту зачаття до народження

Формування сексуальності — це довгий процес, який починається з моменту зачаття, проходить через усі важливі життєві фази і закінчується в старості.

  1. Нагадаю, що психологи і сексологи виділяють 7 основних етапів формування сексуальності:
  2. Пренатальний період (від зачаття до народження) — відбувається програмування статевих відмінностей, що визначають в майбутньому особливості сексуальної поведінки.
  3. Парапубертатний період (від народження до 7 років) — формується усвідомлення себе як представника певної статі (хто я — хлопчик чи дівчинка?).
  4. Препубертатний період (7 -12 років), відбувається засвоєння моделей поведінки статі, чоловічих і жіночих соціальних ролей.
  5. Пубертатний період (12-16 років) — найбурхливіший в сексуальному розвитку організму, під час нього відбувається статеве дозрівання і формування платонічної, еротичної і початкової фази сексуального потягу — лібідо.
  6. Перехідний період становлення сексуальності (16-26 років), характеризується початком статевого життя, мастурбацією, поєднанням сексуальних ексцесів (крайніх проявів) з періодами утримання.
  7. Період зрілої сексуальності (26-55 років) — регулярне статеве життя з постійним партнером.
  8. Інволюційний період (55-75 років) — зниження статевої активності і ослаблення інтересу до сексуальної сфери, зниження сексуального потягу до рівня еротичної (прагнення до ніжності, пестощів, вербального, тактильного спілкування), а потім платонічної (відсутність сексуального забарвлення, фантазування, уявлення образів, що викликають симпатію, бажання бути поруч, бути присутнім) стадій.

 

Пренатальний період

На етапі пренатального періоду відбувається формування статі і структур мозку, які в майбутньому будуть відповідати за сексуальну поведінку.

 

Що відбувається в момент зачаття? Згадаймо уроки біології

У момент зачаття об’єднується генетичний матеріал обох батьків: 23 хромосоми сперматозоїда зливаються з 23 хромосомами яйцеклітини, утворюючи зиготу — 46 хромосом. І в залежності від генетичного коду (XX / XY) запускається процес так званої статевої диференціювання. Тобто це буде дівчинка (XX) або хлопчик (XY).

 

Від чого це залежить?

Повторюся, що у кожної людини в клітині міститься набір із 23 пар хромосом. 22 з них однакові і у чоловіків, і у жінок. А ось 23-я пара — статева — відрізняється. У жінок вона складається з двох Х-хромосом, а у чоловіків — з X і Y. Статеві клітини відрізняються від всіх інших, оскільки несуть тільки одну хромосому: жіночі — Х, чоловічі — або X, або Y. Тобто якщо сперматозоїд несе в собі Х-хромосому — буде дівчинка, якщо Y — хлопчик.

 

Незважаючи на відмінність генетичного коду, у перші тижні розвиток ембріона обох статей відбувається однаково. А вже на п’ятому-шостому тижні формуються первинні статеві залози. Починаючи з цього етапу статеве диференціювання відбувається на трьох рівнях: внутрішніх статевих структур, зовнішніх геніталій і головного мозку. Всі ці процеси в основному контролюються гормонами.

 

Цікаве про диференціювання головного мозку:

  • гормони, які знаходяться в крові плоду, впливають на розвиток головного мозку і гіпофізу;
  • андрогени (чоловічі статеві гормони) впливають на розвиток мозку за чоловічим типом. Якщо цих гормонів немає — мозок буде розвиватися за жіночим типом;
  • гормональне програмування в пренатальному періоді впливає на те, як буде функціонувати гіпоталамус і гіпофіз в період пубертату (12-16 років) і після його завершення;
  • це ж програмування впливає на статеву поведінку людини і її агресивність у зрілому віці. Чому це відбувається, науці поки невідомо.

 

Про зачаття з точки зору психологів

Вивченням психічного життя під час внутрішньоутробного періоду і його впливом на формування особистості людини зараз активно займається перинатальна психологія. В контексті цього напрямку величезне значення надають зачаттю. Про його вплив на подальшу долю людини писав засновник теорії транзактного аналізу Е. Берн. Він вважав, що «ситуація зачаття людини може сильно впливати на її майбутню долю». І рекомендував, незалежно від того, чи була вона «результатом випадковості, пристрасті, любові, насильства, обману, хитрості або байдужості … аналізувати будь-який з цих варіантів, щоб з’ясувати, які були обставини і чи була підготовка до цієї події. Вона планувалась? Якщо планувалася, то як: холоднокровно і педантично, з темпераментом, розмовами і обговореннями або з мовчазної пристрасної згоди? В життєвому сценарії майбутньої дитини можуть відбитися всі ці якості».

 

Небажана вагітність

Якщо батьки не хотіли дитину, але все ж вирішили її залишити, це також позначиться на її майбутньому. «Небажаність ще ненародженої дитини впливає на її соціальну адаптацію в подальшому житті. Багато таких дітей мають занижену самооцінку, відчувають великі труднощі у встановленні міжособистісних відносин. Пізніше їм важко обрати професію, створити сім’ю. До своїх власних дітей вони нерідко ставляться холодно.

 

Коли починає формуватися наша психіка?

Уже внутрішньоутробно ми відчували думки і емоції мами. І ці перші враження вплинули на формування нашого характеру, поведінки і психіки. Виявляється, у 28-тижневого плоду вже є чітка міміка. Виразом обличчя він реагує на смак їжі, яку вживає мама, на її позитивні і негативні емоції.

Зовсім нове уявлення про розвиток сексуальності і психіки дає Станіслав Гроф. Він вважає, що сексуальність розвивається з моменту зачаття і виділяє 4 стадії розвитку:

У 1-й стадії (1-ша базова перинатальна матриця — БПМ-І), що відповідає періоду вагітності, у плода спостерігається безтурботний стан, прекрасні мирні образи, релаксація, спокій духу. У всіх ерогенних зонах лібідо задоволене.

У 2-й стадії (БПМ-2), що збігається з початком біологічного народження (шийка матки ще закрита), виникає тривога, насувається небезпека, відчуття безпорадності, відчаю і провини. У ерогенних зонах відчувається неприємна напруга і біль: в області оральної ерогенною зони — голод, спрага, нудота і хворобливе роздратування рота; в анальній — біль в прямій кишці і затримка калу; уретральній — біль в сечовому міхурі і затримка сечі; генітальній — сексуальна фрустрація і напруга, спазми матки і піхви, болі в яєчниках.

У 3-й стадії (БПМ-3), коли відбувається скорочення матки і початок руху по родовому каналу, у дитини виникає переживання смерті, збоченої сексуальності, агресії, скатології (поїдання фекалій). Немовля відчуває сильне сексуальне збудження, сексуальні відхилення: в оральній ерогенній зоні спостерігається жування, ковтання, блювання; в анальній і уретральній — дефекація і сечовипускання, у генітальній — сексуальний оргазм.

У 4-й стадії (БПМ-4) в процесі проходження по родовому каналу і народження у дитини виникає відчуття катастрофи величезного розмаху, йде боротьба життя і смерті, що закінчується перемогою життя. Лібідо відчуває стан задоволення після активності, блювоти, дефекації, сечовипускання і оргазму.

 

Не дивлячись на стрімкий розвиток науки і психології, питання про вплив вагітності на розвиток дитини до сьогоднішнього дня залишається дискусійним. У той же час багато досліджень і спостереження психологів підтверджують вплив емоційного стану майбутньої матері на розвиток плоду.

 

___________

Якщо вас зацікавила ця тема і ви хотіли б поглибити свої знання в цій області, рекомендую книгу «Перинатальна психологія» І.В. Добрякова 

 

Автор:

Ірина Агафонова — психолог, психотерапевт та консультант з людської сексуальності.